Manželstvo nie je len papier

Čo majú spoločné balóny, newyorčan a Slovenské evanjelizačné stredisko? Na prvý pohľad nič, ale v skutočnosti veľa. Majú spoločnú knihu – Manželstvo od manželov Kellerových, ktorú vydalo EVS na konci minulého roka (2013).  (Druhá najlepšia kresťanská kniha roku 2013 na Slovensku – anketa Biblika.sk)

Kto je Timothy Keller?

Je kazateľom Reedemer Presbyterian Church v New Yourku, vynikajúci rečník, spisovateľ a už 36 rokov monogamný manžel. EVS prináša slovenskému čitateľovi po predchádzajúcich knihách Falošní bohovia a Márnotratný Boh ďalšiu z jeho kníh. Tentokrát je o vzťahoch a o biblickom pohľade na manželstvo.Manželstvo

“V dnešnej západnej civilizácii sa ľudia rozhodnú pre sobáš, lebo ich daný partner priťahuje. Myslia si, že je absolútne úžasný. No do jedného – dvoch rokov alebo dokonca do jedného – dvoch mesiacov sa zvyčajne udejú tri veci. Po prvé, začnete si uvedomovať, aký sebecký ten váš úžasný partner je. Po druhé, váš úžasný partner zažíva niečo podobné a začína vám priamo alebo nepriamo naznačovať, aký sebecký ste vy. A po tretie, hoci svoju sebeckosť sčasti možno aj uznáte, váš záver je, že sebeckosť vášho partnera je oveľa väčšia a problematickejšia ako vaša vlastná.”

Je to len ďalšia zbytočná poradňa pre kostolomoľov?

To určite nie.

Áno, na tému manželstvo a partnerské vzťahy vychádzajú stovky kníh a mnohé z nich sú skutočne brakmi, ale objavia sa aj knihy, ktoré zaujmú. Netvrdím, že Manželstvo od Kellerovcov je tou najlepšou knihou z danej problematiky, lebo sú možno aj lepšie, no ponúka inšpiratívne čítanie, ktoré nenecháva chladným.

Čo je vzťah lásky? Čo je láska? Čo o nej hovorí dnešok? Čo definovalo lásku v minulosti? Čo ju definuje dnes? Čo sa o láske dozvedáme z Biblie? Čo je manželstvo? Je to nemenná inštitúcia muža a ženy alebo môže byť vzťahom aj ľudí rovnakého pohlavia? Je to len papier alebo zmluva na zvyšok života? Čo po tom keď romantická láska vyprchá? Do akej miery je manželstvo slobodou a slobodu prináša? Nie je to náhodou stratou slobody?

Niektoré biblické princípy, ktoré podáva v konfrontácii s tým, aký pohľad ponúka súčasná kultúra som poznal už aj pred tým, ale pri čítaní Kellerovej knihy som si ich mohol nanovo uvedomiť a rozšíriť, a to v celkom novej perspektíve. Keller nepatrí medzi čiernobielych kresťanských spisovateľov, čo jeho knihy len obohacuje o pridanú hodnotu premýšľania.

Manželstvo (The Meaning of Marriage) nie je len nejaká psychologická príručka, nie je to žiaden náboženský brak ani lacná rada, ktorá aj tak nefunguje. Všetko, čo Timothy Keller so svojou ženou v knihe podávajú sú biblické pravdy, ktoré sú do určitej miery univerzálne aj na všetky ostatné vzťahy a aj v samotnej knihe hovoria aj o iných vzťahoch, nie len o manželstve. Ďalej podávajú príbehy skutočných reálnych ľudí, vychádzajú z vedeckých štúdii a sociologických výskumov a v neposlednej rade z vlastnej životnej skúsenosti, neboja sa v nich zachádzať ani do osobnej intimity.

Láska je rozhodnutím milovať druhého človeka a konať pre neho skutky lásky aj keď romantické city vyprchajú.

Kniha nie je poradňou pre kostolomoľou, ale chce pomôcť a túži osloviť každého, kto sa o manželstvo a vzťahy zaujíma. Je vynikajúcim výberom na čítanie a inšpiráciu ako pre dlhoročných manželov, tak pre ľudí, ktorý ešte s nikým nechodia a chceli by začať.No jednoznačne má čo povedať aj ak o vzťahu ešte ani neuvažujete a skôr sa zaujímate o to, čo to znamená láska a aké sú princípy medziľudských vzťahov.

Láska je široký pojem a biblický pojem lásky, ktorá je sebaobetujúca a zmluvná, no zároveň romantická a nežná sa dotýka každej oblasti našich životov. Preto sa o nej píše toľko kníh a ešte veľa bude, no Kellerovo Manželstvo je jednou z tých, ktoré sa prečítať oplatí, lebo je autentická, založená biblicky a triezvo hovorí aj o kontroverzných témach ako je predmanželský sex, rozvod či homosexualita.